Ha azt veszi észre, hogy a gépjármű vízszintes úton jobbra vagy balra húz, amikor egy másodpercre leveszi a kezét a kormányról, el kell hoznia a gépjárműt szakműhelyümkbe futómű-beállításra.
A művelet során beállítjuk az elülső és a hátsó kerékfelfüggesztést. A gumiabroncsok rendellenes kopását okozhatja, ha a futómű nincs megfelelően beállítva.
Mindig ellenőriztesse a futómű-beállítást, ha:
a kerékkel nekiütközött valaminek (járdaszegély, kátyú…).
azt veszi észre, hogy a gumiabroncsok rendellenesen vagy egyenetlenül kopnak.
kormányzással vagy vezethetőséggel kapcsolatos problémákat tapasztal.
a gépjármű valamelyik irányba húz vagy sodródik;
a kormánykerék nem tér vissza könnyedén középállásba kanyarodás után.
vagy a kormánykerék szögben áll egyenes vonalú haladás közben.
új gumiabroncsokat vásárolt és szeretné, hogy azok a lehető leghosszabb ideig tartsanak.
kicserélték a felfüggesztés valamelyik alkatrészét vagy a kormánymű elemeit.
ha kopogó hangot hall a futóműből
Miért fontos a futómű-beállítás?
A futómű-beállítás befolyásolhatja a gumiabroncsok igénybevételét és kopását.
A legtöbb gépjárművön úgy tervezték meg a normál beállítást, hogy a minimumra csökkentse az igénybevételt és a maximumra növelje a járművezető és az utasok kényelmét. A 4 kerék megfelelő futómű-beállítása csökkenti a gumiabroncsok kopását, segít növelni azok élettartamát és teljesítményét és javítja az üzemanyag-takarékosságot. Ezen kívül javítja a vezethetőséget és a menetbiztonságot a kormányzási és iránytartási problémák csökkentésével.
Futómű-beállítás kontra kerékkiegyensúlyozás?
Sokan gyakran összetévesztik a futómű-beállítást és a kerékkiegyensúlyozást. A két művelet teljesen különbözik egymástól.
A futómű-beállítás vagy más néven nyomtávbeállítás során úgy állítják be a kerekek szögeit, hogy merőlegesek legyenek a talajra és párhuzamosak legyenek egymással.
A kerékkiegyensúlyozás viszont azt küszöböli ki, hogy a kerék gördülése során vibrációt okozzon adott sebesség értékeken.
Mi okozhatja a futómű elállítódását?
Bár ritka, az elállítódás akkor történhet, ha a jármű menet közben a járdaszegélynek ütközik vagy nagy sebesség mellett kátyúba fut.
Súlyosabb körülmények, például balesetek, is okozhatják a futómű elállítódását. Ha a futómű-beállítás nem megfelelő, a gumiabroncsok szélei gyors kopásnak indulnak, ami befolyásolhatja a gépjármű vezethetőségét.
De leginkább azt jelenti, hogy a tervezettnél hamarabb kell lecserélni a gumiabroncsokat.
A kismértékű elállítódás is problémákat okozhat
A futómű-beállítás célja biztosítani a gumiabroncsok maximális úttartását és élettartamának maximalizálását.
A futómű-beállítás legfőbb céljai:
A gumiabroncsok tovább tartanak
A gépjármű simábban és kisebb ellenállással halad
Mennyi ideig tart a futómű-beállítás és mennyibe kerül?
A legtöbb elülső és hátsó futómű-beállítási probléma körülbelül 60 percen belül megoldható.
A futómű-beállítás során ellenőrzzük a kerekek irányát és szögét a gépjármű gyártója által megadottakhoz képest.
Ne riasszanak el senkit olyan kifejezések, mint összetartás, széttartás, pozitív vagy negatív kerékdőlés, ezek szakmai kifejezések.
Hogyan történik a futómű-beállítás?
A futómű-beállítás során beállítják a kerekek szögeit, hogy megfelelő legyen az összetartásuk és a dőlésük. A beállítás három fő elemből, a kerékdőlés, a csapdőlés és az összetartás beállításából áll.
Kerékdőlés
A kerékdőlés a kerék dőlésszöge a gépjármű eleje felől nézve. Ha a kerék dőlésszöge túl nagymértékű, egyenetlen kopás történik.
A pozitív kerékdőlés az, amikor a kerék felső része elhajlik a gépjárműtól. Ha a pozitív kerékdőlés túl nagy, a gumiabroncs külső része kopik.
A negatív kerékdőlés az, amikor a kerék felső része a gépjármű felé hajlik. Ha a negatív kerékdőlés túl nagy, a gumiabroncs belső része kopik.
A kerékdőlés szögét gépjárművenként eltérően tervezik meg és állítják be, hogy a gumiabroncsok egyenletesen érintkezzenek a talajjal gördülés közben.
Ha túl nagy a különbség az elülső kerekek dőlésszögének beállításai között, a gépjármű határozottan az egyik oldalra fog húzni.
Kerékösszetartás
A kerékösszetartás a gumiabroncsok elülső és hátsó része közötti távolság különbsége. A kerékösszetartás beállításai befolyásolják a vezethetőségi jellemzőket a gépjármű kanyarodása közben.
Kerékösszetartásról akkor beszélünk, amikor a gumiabroncsok elülső végei közelebb vannak egymáshoz. A kerékösszetartás kanyarban alulkormányozottságot okoz.
Ha túl nagy a kerékösszetartás, a futófelület a külső szélektől kezd el kopni. Kerékszéttartásról akkor beszélünk, amikor a gumiabroncsok hátsó végei közelebb vannak egymáshoz.
A kerékszéttartás kanyarban túlkormányozottságot okoz, és olyan érzés, mintha a gépjármű túl élesen, 'bólintva' venné be a kanyart. Ha a kerekek széttartanak, a kopás belülről kezdődik el.
Ezt a fajta kopást „fűrészfogas” kopásnak hívják, és jól érezhető, ha végighúzzuk a kezünket a gumiabroncs futófelületén.
Sample Title
Sample Text
Sample Title
Sample Text
Sample Title
Sample Text
Elérhetőség, székhely:
L&L Autócentrum Kft. 8630 | Balatonboglár, Vikár Béla u. 28.